BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Pages

Followers

Popular Posts

03 July 2013

Memoir Sekolah #2 : Menyingkap Cabaran

Hari ini genap 3 hari di sekolah. Dan hari ini detik paling tidak gembira untuk kali pertamanya. Cikgu lewat ke LDP kerana terlupa. Alhamdulillah, tiada apa-apa tetapi cikgu berjanji tidak akan mengulangi kesilapan ini lagi. Cikgu agak penat pada hari semalam disebabkan adanya kelas tuisyen pada waktu malam dan memori LDP langsung tidak melekat dalam kotak pemikiran cikgu. Nauzubillah. Untung ada teman-teman se'posting' menghantar mesej kepada cikgu. Alhamdulillah.

Dua hari ini, beberapa perkara sering cikgu fikirkan. Hubungan dengan guru-guru lama masih biasa-biasa. Belum lagi nampak rapat. Masih terasa jurang antara kami. Bilangan cikgu yang terlalu ramai juga menyebabkan agak sukar untuk cikgu mengingati wajah dan nama mereka. Buat sementara, cikgu mengambil langkah selamat dengan melemparkan senyuman setiap kali berselisih dan juga menegur serba sedikit semasa solat atau mengambil wuduk di bilik air. Itu sahaja cara yang cikgu fikir agak berkesan. Buat masa ini.

Sekolah ini merupakan sekolah rendah terbesar di Malaysia. Oleh itu, cabaran berhadapan dengan murid-murid merupakan cabaran paling dominan bagi cikgu. Bilangan purata murid dalam setiap kelas adalah antara 40-42 orang. Kelas bagi satu-satu darjah adalah sebanyak 15 kelas. Hampir sesat juga setiap kali cikgu ingin mencari kelas-kelas relief. Murid darjah 1-3 bagi sesi petang ini agak sukar dikawal. Dalam 3 hari pertama ini, apa yang cikgu perhatikan kebanyakan murid-murid dapat memahami arahan aktiviti yang dijalankan cuma masalah yang sama tetap berlaku. Terdapat 1-2 murid yang bising dan menganggu rakan lain.

Jadual pengajaran masih belum diperolehi. Oleh itu, cikgu mengambil masa yang tersisa jika tiada relief dengan memikirkan kaedah-kaedah bagi persediaan cikgu apabila mula mengajar nanti. Cikgu tidak akan memperolehi mata pelajaran opsyen sama sekali. Cikgu mungkin akan mengajar Pendidikan Islam, Bahasa Melayu, Muzik atau Pendidikan Jasmani kerana kemungkinan ramai guru yang akan berpindah tidak lama lagi serta masalah kekurangan guru yang dihadapi oleh sekolah ini.

Pada pandangan cikgu, masalah hubungan dan komunikasi dilihat tidak ketara dalam sekolah ini. Hubungan cikgu-cikgu kelihatan rapat dan mesra. Firasat cikgu kuat mengatakan, hubungan kami (cikgu-cikgu baharu) dengan guru-guru lama mungkin akan bertambah baik sekiranya kami melakukan kerja bersama-sama nanti.

               .........................................................................

Hari Sukan belum diadakan. Jadi, bersedia sahajalah.=)


0 comments: