BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Pages

Followers

Popular Posts

31 July 2013

Memoir Sekolah #3 : Satu Purnama

Bismillahirahmanirahim. Dengan Nama-Nya yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

Bulan lalu, tarikh yang sama (1 Julai 2013), cikgu ditempatkan di sekolah cikgu mengajar ketika ini. Sedar tidak sedar, hampir sebulan cikgu telah melapor diri sebagai seorang guru baharu. Pelbagai pengalaman diperolehi dalam waktu sesingkat ini. Cabaran juga tidak kurang mendatang dan mengajar cikgu banyak perkara.

Pada peringkat awal setelah diberikan jadual kelas, cikgu mengungkap rasa syukur yang amat sangat kerana telah diamanahkan untuk mengajar mata pelajaran kegemaran cikgu (Bahasa Malaysia). Alhamdulillah. Bermulalah tugas hakiki dengan menyiapkan bahan mengajar serta Rancangan Pengajaran. Cikgu banyak menimba ilmu daripada guru-guru senior dan mencontohi kaedah penulisan mereka.

Sedikit cabaran yang cikgu hadapi adalah PBS yang dengarnya banyak menganggu tugas-tugas guru. Pelbagai keluhan serta rungutan yang cikgu dengar mengenai PBS ini. Seminggu awal, cikgu turut mengadu pada ibu yang setia mendengar. Cikgu berasa sedikit terumbang-ambing. Teman-teman seangkatan yang lain juga begitu. Ini mungkin disebabkan oleh kemasukan kami sebagai guru agak lewat (di pertengahan tahun) menyebabkan terdapat beberapa percanggahan dengan guru-guru lama kelas berkenaan mengenai kerja-kerja murid.

Melangkah ke minggu-minggu seterusnya, cikgu mula serasi untuk mengajar seperti biasa. Masalah lain yang cikgu hadapi adalah tingkah laku murid-murid yang kadangkala menguji kesabaran cikgu. Terdapat sebilangan murid yang tidak menunjukkan rasa hormat dan semudahnya tidak menyiapkan kerja. Dimana-mana jua di negara kita ini, masalah seperti ini biasa berlaku. Di sekolah ini, cikgu lihat terdapat beberapa orang guru lelaki yang ditakuti oleh murid-murid. Mungkin selepas ini cikgu kena berguru dengan mereka.

Keadaan sekolah yang besar dengan bilangan murid yang ramai memungkinkan keadaan ini berlaku. Guru tidak berupaya untuk mengawal keseluruhan tingkah laku murid. Guru juga tidak mempunyai cukup masa untuk memantau setiap kerja murid selain semasa berada di dalam kelas. Tuntutan PBS juga menyebabkan guru-guru terus terbeban.

Masih terlalu awal untuk cikgu membuat kesimpulan. Setakat hari ini, cikgu cuma berpegang pada satu prinsip.

::Jika cabaran itu tidak menyakitkan, maka kita tidak akan pernah belajar::

p/s : Salam Ramadhan untuk semua. Semoga kita beroleh keberkatan bulan mulia ini.

0 comments: