BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Pages

Followers

Popular Posts

18 November 2010

Cerita Mendung

Bismillahirahmanirahim..

Dengan namaMu kumulakan,

Saya jarang sekali melihat mendung dengan sungguh-sungguh. Mungkin kerana saya agak takut dengan dentuman petir dan selalunya apabila langit kelihatan mendung, saya segera 'mengurung' diri di dalam bilik.

Namun. saya terpaksa melihat mendung hari itu. Ini disebabkan kedudukan saya pada ketika itu terhad dan di hadapan saya terbentang langit yang gelap pekat. Jam menunjukkan hampir 4.30 petang.

Hari ini, saya melihat mendung benar-benar dari sisi yang berbeza. Hari ini, saya melihat mendung dengan perasaan yang berbaur. Mungkin juga saya baharu menerima berita kematian mengejut yang sedikit meragut perasaan. Justeru, mendung pada hari itu seolah-olah mengerti perasaan saya.

Lalu, mendung yang hitam itu saya perhatikan sedalamnya. Apa sebenarnya isi mendung? Andai mendung itu berupa makhluk, apakah perasaan yang dialaminya saat itu? Mendung hitam, diiringi petir berdentum. Tetapi, akhirnya nanti mendung memuntahkan rahmat, air hujan yang menyuburkan tanaman dan mendinginkan kepanasan.

Sehingga masuk waktu solat fardhu asar, saya masih berfikir dan berfikir. Benar sekali perasaan saya. Mendung hari ini sangat berbeza.

0 comments: