BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Pages

Followers

Popular Posts

29 November 2010

Bicara Tuhan Pada Kita

Bismillahirahmanirahim...

Dengan NamaMu, Tuhan Maha Besar...

Saya sedang menelaah sebuah drama-novel hasil karya Faisal Tehrani yang bertajuk 'Bila Tuhan Berbicara'. Mengisahkan tentang kemusnahan dunia dan alam dan akhinya muncul satu dunia baru yang berbeza sama sekali setelah bumi mengalami perubahan beribu tahun. Walaupun kelihatan fiksyen, namun drama-novel ini digarap dengan satira yang menjentik minda.

Lalu, semasa meneliti tafsir saya terjumpa makna ayat 2 dan 3 Surah Al-Insan.

"Sungguh, Kami telah menciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur yang Kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan). Kerana itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat"

"Sungguh, Kami telah menunjukkan kepadanya jalan yang lurus; ada yang bersyukur dan ada pula yang kufur"

Lihat bicara Tuhan pada kita. Terang dan jelas menunjukkan status penciptaan dan kekhilafan kita sebagai insan. Kita lahir dengan nikmat iman dan Islam, tetapi kita sepertinya 'derhaka' dengan melakukan segala dosa sama ada sedar ataupun tidak.

Lihatlah sekeliling alam. Dengarlah perkara-perkara yang bermanfaat. Taati segala suruhan dan perintah Allah lalu jauhilah segala larangannya. Ambil iktibar daripada apa yang berlaku. Kesombongan manusia memusnahkan dan membinasa.

Moga-moga apa yang saudara Faisal Tehrani 'khayalkan' menyedarkan umat manusia agar tidak dimusnahkan dalam kekufuran.

Wallahualam...

* Faisal Tehrani..Klik di sini

* Ingin beli novel Bila Tuhan Berbicara..Klik di sini

0 comments: