BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Pages

Followers

Popular Posts

13 November 2010

Berubah

Dengan Nama Allah Yang Maha Penyayang lagi Maha Pengampun,

Sangat mudah menyebut perubahan. Semudah melafaznya di bibir, namun perlakuan untuk merubah itu sebenarnya yang sukar diterjemahkan.

Berubah kepada yang lebih baik. Hijrah daripada satu fasa ke fasa lain. Tentunya yang lebih baik. Jarang sekali manusia berubah kepada yang lebih buruk. 'Berubah' dalam istilah tidak sedar itu mungkin ada.

Berubah mungkin cuma melibatkan tingkah. Mungkin juga hanya melibatkan bicara. Yang penting berubah. Dan yang paling penting hati turut berubah. Dari yang hitam, dibersihkan dan digilap supaya kembali putih, suci dan jernih dan salah satu 'sabun' yang paling terbaik adalah memberi maaf dan memaafkan.

Ada sesetengah orang yang relax sahaja apabila ada orang lain menyakitinya. Ada pula orang yang menyimpan dendam sampai bertahun-tahun. Kadang-kadang dibawa sekali ke liang lahad. Berlanjutan pula sehingga 7 keturunan. Perlukah perkara ini berlaku? Tanya hati. Kita pilih sendiri. Hendak teruskan atau menghulur salam maaf. Forgive and Forget. Itu kata Barat, kata kita, Islam?

"..Tetapi barangsiapa bersabar dan memaafkan, sungguh yang demikian itu termasuk perbuatan yang mulia.."(Al-Syura: 43)

"...Hendaklah mereka memberi maaf dan melapangkan dada, tidakkah kamu ingin diampuni oleh Allah.."(An-Nur: 22)

*Untuk berubah atau tidak? Anda pilih...

0 comments: