BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Pages

Followers

Popular Posts

25 November 2010

Bertemu jodoh..Anda Bahagia?

Bismillahirahmanirahim..

Dengan nama Allah, Tuhan Pemberi Cinta..

Perkahwinan. Satu perkataan yang menggambarkan pelbagai perasaan. Gembira, suka, duka, keriangan kerana memperoleh orang 'baru' dalam kehidupan. Gembira sudah pasti tetapi mengapa duka juga ada dalam sesebuah perkahwinan?

Perkahwinan adalah tautan hati dua insan. Satu hubungan yang diredhai Allah. Dibina atas dasar sunnah Rasulullah, menyambung zuriat umat Nabi Muhammad serta niat paling utama adalah mencari keredhaan Allah. Perkahwinan boleh menjadi penawar tetapi boleh juga menjadi racun kehidupan.

Saya seringkali memerhatikan pasangan-pasangan yang baru berkahwin serta pasangan pengantin 'lama'. Banyak perbezaan serta ada juga persamaan. Pernah saya terbaca bahawa wanita adalah umpama ladang-ladang. Benih perkahwinan yang disemai, dibaja dengan sempurna bakal mengeluarkan hasil dan buah-buahan yang baik dan segar jika kena bajanya dan cukup keperluan airnya. Lalu, tentu sahaja kita mahukan ladang yang subur, produktif dan mempunyai nilai jangka masa panjang.

Jodoh merupakan takdir dan ketentuan Allah. Jika yang menjadi jodoh kita adalah seseorang yang tidak disenangi, tidak memenuhi ciri-ciri yang dikehendaki, adakah wajar kita meletakkan status ketidakbahagiaan dalam ikatan perkahwinan?

Lalu, keputusan di tangan kita, Memilih, membaja dan memelihara tanaman adalah daripada tangan kita, si pemilik ladang. Maka, jika pemilik ladang 'begitu-begitu' orangnya maka tanaman yang dijaga dan dipelihara juga 'begitu-begitu' jadinya. Oleh itu, perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik.

Memperbaiki diri, bermuhasabah dengan kelemahan diri lalu terus bingkas memulakan misi mengislahkan diri. Ini petanda baik. Berubah kepada yang lebih baik dan mudah-mudahan jodoh yang baik akan tiba. Tutup telinga dengan sindiran jodoh oleh masyarakat sekeliling. Yang penting, perbaiki diri dan akrabkan hubungan dengan Pemilik Cinta. Allah yang berkuasa menganugerahkan pemberian cinta pada sesiapa yang dikehendakiNya.

Wallahualam..

0 comments: