BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Pages

Followers

Popular Posts

29 September 2010

Salah sistem ?





Secara praktikalnya, sistem pendidikan di Malaysia sudah dirangka dengan baik. Bermula daripada kategori prasekolah hinggalah ke institusi pengajian tinggi. Di mana wajarnya berlaku gejala-gejala sosial yang semakin meruncing? Kepuasan dan kebebasan apakah yang dicari generasi perintis negara ini?

Tidak kurang yang tegar menyalahkan sistem atas alasan terlalu rigid. Terlalu berorientasikan peperiksaan. Justeru, tindakan pemansuhan UPSR dan PMR mula diperdebatkan. Perubahan demi perubahan dalam sistem pendidikan menyebabkan pelajar-pelajar semakin 'pening'. Maka, wajarkah mereka melakukan tindakan-tindakan negatif dengan alasan bosan dan terkongkong?

Asas pembelajaran yang menjadi pegangan ahli-ahli teori adalah perubahan tingkah laku. Oleh itu, pembelajaran yang baik seharusnya menyediakan pelajar ke arah perlakuan tindakan yang positif. Sehubungan dengan itu, asas pembelajaran yang sekecil-kecilnya tidak harus diketepikan oleh sesiapa juga.

Ibu bapa yang merupakan pencorak dan pelukis kanvas hidup anak-anak perlu melakukan pertimbangan yang wajar bagi 'menentukan' hala tuju masa depan anak-anaknya secara bertoleransi. Pegang kata-kata ini, do as your heart says dan pantaulah dengan sebaik-baiknya. Mula bertindak dengan berhemah dan tekal melakukan pemantauan sehingga menyakini keupayaan anak-anaknya.



Lihat anak-anak di Palestin yang berjuang dalam pencarian ilmu saban hari...









Apabila pencarian ilmu diperjuangkan, maka tuntutan ilmu hingga ke liang lahad.

0 comments: